The true cost

Ny på en lördagskväll så tänkte jag sätta mig ber och titta på dokumentären : the true cost! Jag har aldrig tittat på den aldrig men har alltid tänkt att se den. Jag erkänner att jag älskar att köpa kläder och tycker att det är det bästa sim finns men , efter att ha sett dokumentären, börjar jag skämmas !  

 Människor runt världen som Indien , Japan och Kina anstränger sig verkligen för att vi i Europa och Amerika ska tänka att vi har de bästa kläderna. Så att man kan ha på sig något fint på dagarna. Och att man kan sitta och tänka vad man ska ha på sig. 

Man klagar på sin lön att man får lite , men människor som arbetar i textilfabriken får endast 10 dollar per månad! Massor av kemikalier sprids i luften och massa barn blir sjuka av det. Människor tar självmord, nästan över 25000 tog sitt liv för att de inte klarar av pressen att leva så. 

De mest kända butikerna som HM och Zara är tyvärr en av dem som tar emot sån arbete och massa människor tyvärr köper kläder därifrån varje timme. Medansvar folket anstränger sig för att sy en skjorta, de får tillomed stryck av chefen för att han inte är nöjd hur den ser ut. 

Och att massa unga tjejer lägger ut massa clothing haul och överdriver med kläderna. Okej ja jag har lagt upp en men jag börjar som sagt skämmas att jag inte har insett historien bakom de stakars människors liv. 

Men jag kan fortsätta och prata om detta i flera timmar men jag har lärt mig en sak. Att minska med shoppingen och tänka mig efter vad jag behöver att köpa, vilka kläder behöver jag mest?  Jag hoppas att det gör flesta av er med, att tänka på hur de stackars människors liv ärigentligen. Har ni inte sett The true cost , snälla titta på den jag ber er! 

Har ni gammla kläder så ge det till någon som behöver dem, skänk till någon , eller en donation för kläder, Släng inte dem. Ge någon stor leende på läpparna istället. 

Kommentera

